Konto usunięte
Zasady pisania wierszy
Opracowano w oparciu o źródło:
http://www.portal-pisarski.pl/forum/temat/888/robert-miniak-podstawowe-zasady-pisania-dobrych-wierszy
Elementy, których należy unikać w wierszach:
a) dłużyzny, czyli tak zwana wata słowna, wypełniacze, niepotrzebne słowa, które wnoszą niewiele lub nic, długie frazy np. schowany za granatowym niebem wśród tamtej kryształowej tarczy mojego najpiękniejszego na świecie księżyca
b) nieoryginalny, bardzo oklepany język np. nie ma radości bez miłości
c) abstrakcyjne sformułowania, brak konkretu, abstrakcyjne przenośnie np. włączone sprzęgło latawca
d) wytarte, bardzo popularne sformułowania, tzw. klisze (cliché) słowne i banały np. miłość jest piękna, a prawda boli
e) pisanie rzeczy oczywistych, wiersz powinien sugerować, nie dopowiadać, rozwijać nasze zmysły i wyobraźnię poprzez omówienia czyli pisanie nie wprost np. deszcz pada na ziemię, a słońce świeci na niebie
f) pompatyczność, koturnowość, zadęcie, patos np. Poezjo wielka jak wszechświat, widzę duszę Twoją
g) naśladownictwo, wtórność, kopiowanie stylu - w tym miejscu warto byłoby wspomnieć o plagiatach. Nie jest błędem zacytowanie fragmentu cudzego utworu w swoim. Wiersz jest dobrem w pewnym sensie publicznym i o ile nie narusza się zasad ustawy o ochronie praw autorskich, można z niego korzystać. Jednakże uczciwością poetycką jest wyraźne podanie źródła cytatu, brak tego elementu dyskwalifikuje piszącego.
h) nieporadności składniowe, zawikłania, poprzestawianie (inwersje słowne) np. starał się księżyc nad rozświetloną ulicą niechybnie do celu krążyć
i) rytmiczne wyboje, czyli brak umiejętności prowadzenia rytmu wiersza tak, by język się nie potykał przy głośnym czytaniu; należy dobrać właściwą wersyfikację
j) niekomunikatywność, hermetyczność – wiersz nie powinien być jasny tylko dla autora, bo tu liczy się przede wszystkim czytelnik
k) mieszanie stylów, czyli używanie zupełnie nie pasujących ze sobą wyrażeń i słów. Jeśli piszemy romantycznie to bądźmy konsekwentni i nie wplatajmy ‘silnika’, ‘atomu’ czy ‘tik-taków’ w wiersz.
l) nadmiar przymiotników - jeśli wszystko jest jakieś, to już potem staje się bezbarwne np. księżyc srebrny, jesień złota itp.
m) wadliwa gramatyka, ortografia, składnia (zawikłana) i interpunkcja (przy czym interpunkcji może w ogóle nie być - ważna jest konsekwencja)
n) pośpiech przy publikacji tekstu - dopóki jeszcze myślimy o tym wierszu, to znaczy, że nie jest gotowy.
Poza tym pamiętajmy, że każdy popełnia błędy, zaś krytykę warto przyjąć jako naukę.
Elementy, których należy unikać w wierszach:
a) dłużyzny, czyli tak zwana wata słowna, wypełniacze, niepotrzebne słowa, które wnoszą niewiele lub nic, długie frazy np. schowany za granatowym niebem wśród tamtej kryształowej tarczy mojego najpiękniejszego na świecie księżyca
b) nieoryginalny, bardzo oklepany język np. nie ma radości bez miłości
c) abstrakcyjne sformułowania, brak konkretu, abstrakcyjne przenośnie np. włączone sprzęgło latawca
d) wytarte, bardzo popularne sformułowania, tzw. klisze (cliché) słowne i banały np. miłość jest piękna, a prawda boli
e) pisanie rzeczy oczywistych, wiersz powinien sugerować, nie dopowiadać, rozwijać nasze zmysły i wyobraźnię poprzez omówienia czyli pisanie nie wprost np. deszcz pada na ziemię, a słońce świeci na niebie
f) pompatyczność, koturnowość, zadęcie, patos np. Poezjo wielka jak wszechświat, widzę duszę Twoją
g) naśladownictwo, wtórność, kopiowanie stylu - w tym miejscu warto byłoby wspomnieć o plagiatach. Nie jest błędem zacytowanie fragmentu cudzego utworu w swoim. Wiersz jest dobrem w pewnym sensie publicznym i o ile nie narusza się zasad ustawy o ochronie praw autorskich, można z niego korzystać. Jednakże uczciwością poetycką jest wyraźne podanie źródła cytatu, brak tego elementu dyskwalifikuje piszącego.
h) nieporadności składniowe, zawikłania, poprzestawianie (inwersje słowne) np. starał się księżyc nad rozświetloną ulicą niechybnie do celu krążyć
i) rytmiczne wyboje, czyli brak umiejętności prowadzenia rytmu wiersza tak, by język się nie potykał przy głośnym czytaniu; należy dobrać właściwą wersyfikację
j) niekomunikatywność, hermetyczność – wiersz nie powinien być jasny tylko dla autora, bo tu liczy się przede wszystkim czytelnik
k) mieszanie stylów, czyli używanie zupełnie nie pasujących ze sobą wyrażeń i słów. Jeśli piszemy romantycznie to bądźmy konsekwentni i nie wplatajmy ‘silnika’, ‘atomu’ czy ‘tik-taków’ w wiersz.
l) nadmiar przymiotników - jeśli wszystko jest jakieś, to już potem staje się bezbarwne np. księżyc srebrny, jesień złota itp.
m) wadliwa gramatyka, ortografia, składnia (zawikłana) i interpunkcja (przy czym interpunkcji może w ogóle nie być - ważna jest konsekwencja)
n) pośpiech przy publikacji tekstu - dopóki jeszcze myślimy o tym wierszu, to znaczy, że nie jest gotowy.
Poza tym pamiętajmy, że każdy popełnia błędy, zaś krytykę warto przyjąć jako naukę.
Ilość odsłon: 1626
Komentarze
Nie znaleziono żadnych komentarzy.