Samin David
246 - bazie
chętne do zabaw
młode zmoczone koty
bazie na deszczu
wersja II (po poprawkach)
wiatr unosi
zapach mokrej sierści
bazie na deszczu
Wersja III (i takową zostawię)
bazie na deszczu
wiatr unosi zapach
mokrej sierści
/strumień/
Ilość odsłon: 2661
Komentarze
Azi Kuder
kwiecień 05, 2019 12:01
Ładnie Lena napisała o pierwszym wersie w haiku jako
zapalaniu światła w teatrze i o rysowaniu szkicu... i możnaby jeszcze wiele poetyckich porównań zastosować, ponieważ haiku jest jak kobieta , pełna tajemnic i subtelnych zapachów...
Davidzie, cięcie ( kirei) występuje po pierwszym lub drugim wersie, co oznacza przerwę, moment oddechu, a także podział na dwie w pewnym stopniu odrębne, a jednak powiązane ze sobą treści. Możemy posłużyć się myślnikiem albo wielokropkiem, chociaż niekoniecznie, ponieważ odpowiednia konstrukcja haiku , wymusza zatrzymanie się , zmianę intonacji głosu. Lena podała przykłady i wszystkie haiku oprócz ostatniego mają cięcie po L1 . :) Puenta to zaskakujące podsumowanie utworu, a w haiku unikamy mówienia wprost, czyli nie mozemy powiedzieć ,że wstawiamy puentę na początku.
David przez fau
kwiecień 05, 2019 10:09
...ale l jeśli uczyniłem postęp, to już coś
...rozumiem, rozumiem __z tym cięciem jest jak z puentą, którą tu wstawiamy na początku ;)
...czytać można dużo, ale nie ma to jak dialog _____
Azi, Lena - dzięki za wskazówki
.
Lena Pelowska
kwiecień 05, 2019 09:32
standarty, oczywiście. :)
Tak, zmiana kolejności, jak podaje Azi, już właściwie czyni z tej minatury haiku. I to całkiem zgrabne. Pozdrawiam!
Lena Pelowska
kwiecień 05, 2019 09:30
Witaj David, fajnie, że tutaj zagościłeś. :)
Iza dała już swój komentarz, ja dodam swój, może jeszcze inaczej spojrzysz na haiku.
Haiku nie ma wbrew pozorom dowolnej formy, w której coś opisujemy. Ono ma swoje standardy, które początkowo są odbierane z niechęcią, ale później okazuje się, że pozwalają odkryć wyższy poziom poezji. Subtelność, niedopowiedzenie, ascezę artystyczną.
Zwykle pierwszy wers jest wprowadzeniem w tematykę, jakby tłem, światłem, które zapalasz w teatrze, żeby widz mógł się odnaleźć w odpowiednim miejscu i czasie. Dalej następuje rysowanie pewnego szkicu obrazka, koniecznie niepełnego, musi pozostać przestrzeń ze znakiem zapytania. Nie wolno podawać gotowego obrazu.
Przykłady -
Basho:
Rozstanie
Chwytając za słomki
Żeby nie paść.
Basho:
Burza jesienna -
Dziki przysypane
Liśćmi.
Arizona Zipper:
Po weselu
Słucha jej chrapania
I znów zapala fajkę.
Nicholas Virgilio:
Mój zabity brat ...
Słyszeć jego śmiech
W moim śmiechu.
Anita Virgil:
Trzymając ciebie
Jeszcze we mnie ...
Świergot wróbli
Azi Kuder
kwiecień 05, 2019 09:22
Davidzie, aby zachować ciecie, trzeba zmienić kolejność wersów, ale jest postęp, zaczynasz myśleć haikowo. :)
bazie na deszczu -
wiatr unosi
zapach mokrej sierści
Powiadają współcześni hajini, że o ile bez kigo można skomponować dobre haiku, to cięcie jest konieczne( można je określić sercem haiku,umożliwiającym zatrzymanie się oraz stworzenie pola do interpretacji. Natomiast w tradycyjnym podejściu, jedno i drugie uważa się za niezbędne, podobnie jak zasadę nieprzekraczania 17 sylab Moim zdaniem początkujący powinni stosować kigo, a chociażby odniesienie do pory dnia i oczywiście cięcie, bez którego mamy tylko wypowiedzenie nie zachowujące ducha haiku.
David przez fau
kwiecień 05, 2019 08:55
...no coś musiałem z tym zrobić ......
__Azi dała linijką po łapach ;)
...nikt też nie mówił, że będzie łatwo ;)
Leszek.J
kwiecień 04, 2019 19:07
Przepraszam, chciałem w warsztatach haiga
Leszek.J
kwiecień 04, 2019 19:05
Daleki strzał
płoszy wędrowne ptactwo
na jeziorze
Leszek.J
kwiecień 04, 2019 19:03
strzał myśliwego!
dzikie gęsi startują
do lotu
David przez fau
kwiecień 04, 2019 13:37
...ok
Czyli pierwsze koty za płoty ;)
...pomyślę ...i zobaczymy co mi z tego wyjdzie
Dzięki za uwagi
.